Pages

Saturday, December 25, 2010

JADILAH AJK KELAB YANG DIHORMATI

BIsmillahirahmanirahim..
Alhamdulilahhirabbilalamin......pertamanya bersyukur ke hadrat Ilahi kerana diberi kesempatan oleh Allah SWT pada hari ini untuk menconteng lagi sesuatu khas untuk sahabat-sahabat ana di KELAB ISLAH.......

kiranya ini merupakan coretan pertama ana yang ana buat dengan sendirinya khas untuk sahabat-sahabat di KELAB ISLAH.
LOGO KELAB ISLAH
POLITEKNIK KOTA KINABALU SABAH

kalau kita lihat pada hari ini jatuh bangunnya wadah kita ini adalah melalui pemimpinnya,Jika pemimpinnya taat pada perintah Allah maka bangunlah ia,tetapi jika sebaliknya maka mudah untuk kita jatuh....

tetapi disini ana tidak mahu kata tentang jatuhnya atau bangunnya wadah ini tetapi apa yang ingin ana kongsikan dalam coretan ini adalah berkaitan dengan "JADILAH PEMIMPIN YANG DIHORMATI"

maksud ana, bukannya kita mahukan penghormatan itu ,tetapi adalah untuk nama baik ISLAM itu yang ana maksudkan.kita sebagai pemimpin dalam KELAB ISLAH perlu menjadi contoh bagi masyarakat di POLITEKNIK KOTA KINABALU SABAH ini,barulah kita akan menjadi satu persatuan yang benar-benar mantap dan orang boleh ikut.tetapi jika kita mengambil enteng perkara-perkara sebegini maka orang pun akan hilang kepercayaan terhadap kita.

ana ambil konteks orang-orang kita yang suka memberontak,contohnya,bilamana Kelab atau persatuan lain anjurkan program muka kitalah yang selalu datang lambat,tidak berpakaian yang sepatutnya,dan selalu melanggar etika berpakaian dalam majlis mereka.

Ini selalu kita lakukan : -

  1. persatuan lain anjurkan program kita selalu datang lambat.
  2. persatuan lain anjurkan program kita selalu tidak memakai pakaian yang mereka kehendaki.
  3. persatuan lain anjurkan program kita selalu tidak beri kerjasama yang sepatutnya.
  4. persatuan lain anjurkan program kita selalu ingin keluar awal.
  5. persatuan lain anjurkan program kita selalu cakap belakang selepas program.
  6. persatuan lain anjurkan program kita selalu buruk sangka terhadap semua AJK nya
mengapa tidak kita ubah semua ini kearah yang lebih profesional?
  1. persatuan lain anjurkan program kita mesti orang yang paling awal datang supaya kita ini menepati masa seperti yang selalu kita cakap ("TEPATI MASA")
  2. persatuan lain anjurkan program kita mesti pakai pakaian yang paling SMART
  3. persatuan lain anjurkan program kita mesti beri kerjasama yang paling terbaik daripada siswa dan siswi yang lain
  4. persatuan lain anjurkan program kita mesti menjadi Mahasiswa yang lebih teratur dan profesional iaitu seperti gaya seorang MAHASISWA yang sebenar..
  5. persatuan lain anjurkan program kita mesti ambil iktibar melalui program yang lemah mereka anjurkan bukannya kita cakap belakang sampai menjadi fitnah.
  6. persatuan lain anjurkan program kita mesti sangka baik terhadap AJK mereka yang diberi amanat boleh jadi mereka tidak faham.
adakah ini lebih baik daripada apa yang selalu kita lakukan?

cukup dengan semua perkara ini INSYAALLAH kita akan menjadi antara pemimpin yang terbaik.dan segala matlamat yang ingin kita kecapi selama ini akan tercapai dengan ujian-ujian yang baru.

mulakan dengan PIMPINAN dahulu baru yang di bawah.

jadi ana cabar diri ana dan sahabat-sahabat sekalian kita cuba jadi yang terbaik antara yang terbaik iaitu terbaik melalui sistem hingga akhlak ISLAM itu sendiri.

WALLAHUA'LAM

4 comments:

  1. Assalamu'alaikum.

    PErlu diketahui tentang pernacangan musuh Islam terhadap Islam. Salah satu cara musuh Islam menghapuskan syiar Islam ialah dengan menghapuskan pakaian Rasulullah SAW.

    PAkaian baju masuk dalam adalah pakaian kafir.

    Pada asalnya, zaman Saidina Umar, org Islam dan org kafir tidak dapat dibezakan kerana pakaian org kafir pada masa itu sama dengan pakaian org Islam yg berserban, berjubah dll.

    Oleh itu, Umar mengambil satu ini inisiatif untuk membezakan antara Islam dan kafir. Umar mewajibkan supaya org kafir mengikat perut tapi kelihatan seperti kita memekai baju formal hari ini.

    Namun yg demikian, apabila Islam mula ditindas, pakaian kafir ini dikekalkan. dan pada masa itu, Islam mula mengikuti cara pemakaian org kafir.

    ini bermakna, kita sudah meninggalkan sehasta drpd Islam. (jgn lupa hadis Nabi SAW yg mengtkn Islam akan meningglakan Islam sehasta demi sehasta-lebih kurg maksud gitulah)

    jadi, adakah kita mengikut sunnah Nabi ataupun mengikut sunnah kafir?

    bagi saya adalah tidak baik sekiranya kita menghalang daie yg mpjuangkan Islam melalui sunnah kerana itulah syiar Islam.

    sunnah adalah syiar.kalau hlg sunnah sama juga hlg syiar. hlg syiar maknanya sama juga hlg Islam. Pengkajian ilmiah perlu dilakukan dengan lebih mendalam.

    Persoalan dtg lambat.

    > Bagi saya kita perlu bertegas. kenapa perlu tegas?

    Kerana masa yg ditetapkan dalam program adalah masa yg tersangat dekat dgn Isyak. Dan kita ada program slps Isyak (MPI).

    Salah satu perkara mahasiswa memperlekehkan Kelab Islah ialah kerana kita konsisten dengan program yg kita rancang. MPI hanya duduk bukan perbincangan Ilmu. Kenapa kita tidak mengutamakan program kita ni (MPI)?

    Kalau ditanya kita boleh berhujah dgn mereka. Tapi kita takut untuk bersuara.

    ReplyDelete
  2. ana tak pandai nak jawab,
    tapi apa yang ana ingin sampaikan dalam penulisan ini adalah,harapan daripada pihak pensyarah dan penasihat.kalau kita dalam kelab ini selalu memberontak silap hari bulan kelab akan dapat kesan yang sangat hebat.boleh jadi kita akan dibelek habis-habisan supaya semua benda yang kita ingin buat disekat begitu sahaja....jadi ana berpendapat sekiranya kita ingin pecahkan apa yang ingin kita pecahkan di dalam sana,kita perlu dapatkan kepercayaan dahulu daripada sesetengah pihakagar mudah untuk kita selurup masuk.setelah dapat masuk barulah kita pecahkan segala-galanya didalam sana dengan kelembutan...

    tapi ini hanya buah fikiran ana,dan ana tak nafikan keadaan pimpinan atau sistem sekarang ini memang ingin menghapuskan syiar islam itu....

    semua manusia ada pemikiran dan ada pemahaman yang berlainan.jadi kita gunalah cara yang terbaik yang penting punya strategi2 yang mampu membawa kearah kebaikan untuk agma Allah.

    wallahua'lam.

    ReplyDelete
  3. kita gunakan senjata musuh untuk kita hapuskan perkara2 yang menjadi agenda perjuangan kita.........

    ReplyDelete
  4. Assalamu'alaikum...terima kasih atas nasihat...insyaallah akan diperbaiki...

    ReplyDelete