Pages

Monday, October 31, 2011

Apakah yang masih ada?

Assalamualaikum saudara ana sekalian.

Wahai seluruh manusia,



Allah telah mengutuskan untuk kamu seorang pemimpin dan Dia gubalkan suatu sistem untuk kamu. Dia gariskan segala undang-undang dan Dia turunkan sebuah kitab. Dia halalkan yang halal dan Dia haramkan yang haram. Dia bimbing kamu ke arah yang baik untuk kamu dan kebahagiaan kamu. Dia pimpin kamu ke arah jalan yang betul. Namun,

Adakah kamu mengikut pemimpin yang dilantik oleh-Nya?

Adakah kamu hormati sistem-Nya?


Adakah kamu laksanakan undang-undang-Nya?

Adakah kamu sanjungi kitab-Nya?

Adakah kamu halalkan apa yang dihalalkan-Nya dan kamu haramkan apa yang diharamkan-Nya?

Jawablah dengan terus terang dan kamu akan lihat kenyataannya di hadapan mata kamu. Semua sistem yang kamu guna pakai dalam seluruh urusan hidup kamu adalah sistem yang diikut secara membuta tuli tanpa ada kaitan langsung dengan Islam. Tidak bersumberkan Islam dan tidak berpandukan ajaran Islam.

Sistem politik dalam negara.
Sistem hubungan antarabangsa.
Sistem kehakiman.
Sistem pertahanan dan ketenteraan.
Sistem kewangan dan ekonomi yang dilaksanakan oleh negara dan individu.
Sistem pendidikan dan kebudayaan.
Malah sistem keluarga dan rumah tangga.
Termasuklah sistem yang berkaitan dengan tingkah laku individu.

Keseluruhan budaya yang diamalkan oleh pemerintah dan rakyat hari ini malah seluruh aspek kehidupan, keseluruhannya menyimpang jauh daripada Islam dan ajaran Islam.
Apakah yang masih ada?

Apa yang ada hanyalah masjid yang tersergam indah dihuni para fakir miskin dan yang kurang upaya. Walaupun mereka mendirikan sembahyang namun sembahyang mereka kontang tanpa sebarang nilai rohani dan rasa takut kepada Allah, kecuali hanya segelintir di kalangan mereka yang mendapat hidayah Allah.

Hari-hari di mana mereka berpuasa dalam setahun bertukar menjadi musim untuk bersantai dan berehat, musim untuk makan dan minum, jarang sekali hari-hari ini dimanfaatkan untuk memperbaharui diri atau membersihkan jiwa…
” Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh; sedang mereka amatlah sedikit ” (Sad: 24)

Segala penampilan yang sungguh mempesona dengan tasbih, cara berpakaian, janggut, istiadat, upacara, istilah dan ungkapan yang digunakan…

Inikah Islam yang Allah jadikan sebagai rahmat-Nya yang teragung, anugerah-Nya yang terhebat untuk seluruh alam?

Inikah ajaran Muhammad s.a.w. yang diajar bagi memimpin manusia keluar daripada zaman kegelapan kepada zaman kegemilangan?

Inikah undang-undang al-Quran yang digunakan bagi menyelesaikan segala masalah dan krisis manusia, malah disusun dengan begitu terperinci dan mantap bagi membawa perubahan?

“Mereka dan Al-Quran” April 10, 20

No comments:

Post a Comment